Csókakői borünnep

Hol volt, hol nem, egy Borünnep a Móri Borvidék lankái között, hol követ bitorol egy madár, hol vár a Vár és ezer jó Ezerjó…. Hol az év egy napján együtt nevet sok Borkirálynő…

Avagy a Csókakői Szent Donát Borrend által megtartott Kárpát- medencei Borrendek és borkirálynők találkozója, egy borkirálynő szemén keresztül.

Minden év június közepén, az idén is, június 15-én a csókakői Szent Donát Borrend egy jó hangulatú napra hívta és várta a borrendeket, borbarátokat és a borkirálynőket. Talán az országban egyedülálló módon nem csak a regnáló borkirálynőket, hanem a „nyugdíjas” borkirálynőket is!

Nem titkolom, a Szent Donát Borrend regnáló borkirálynőjeként ismét enyém volt a megtiszteltetés, és a feladat, hogy felkutassam, és meghívjam az ország valamennyi, valaha volt, vagy jelenlegi borkirálynőjét.

18. éve nagyon várjuk ezt a hétvégét. Izgatottak vagyunk, ki fog eljönni, kit ölelhetünk át újra. Igazi barátságok születnek, és elmondhatjuk, a borkultúra összeköt minket. Keressük egymás társaságát, bármerre járunk az országban. Igazi közösség ez, még akkor is, ha keveset tudunk találkozni.

Meglepődtem, mikor létrehoztam a Magyarország Borkirálynői és Borkirálynő-udvarhölgyei csoportot a facebookon, megkérve azokat a királynőket akiket ismerek, hogy adják hozzá az általuk ismerteket, akiket tudnak. Az elsődleges cél az volt, hogy minél több borkirálynőnek ki tudjam küldeni Csókakő szívélyes meghívását… napról napra gyarapodott a csoport. Ennyire pozitív fogadtatásra talán nem is számítottam! Sokan vagyunk! És milyen jó, hogy ennyien!

Olyan szép időszak ez mindannyiunk életében. Munkás, fárasztó de gyönyörű pillanatokat élünk meg borkirálynőként.

Szeretünk Csókakőn összejönni. Évről évre többen. Szeretünk részt venni az egész napos programokon, a hosszú, Csókavárig tartó felvonuláson a forróság ellenére. Szeretünk a gyönyörű ruháinkban, viselt koronázási ékszereinkben borokat, frissítőket és harapnivalót kínálni a fáradó vendégeknek. Együtt nevetünk, mikor egy kavics valahogy a talpunk alá kerül és nőiesen, diszkréten próbáljuk eltüntetni lábbelinkből, vagy amikor a cipő feltöri a lábunkat, esetleg véletlenül rálépünk egymás szoknyájára. Mindenki félreteszi a bánatát, és rosszkedvét.

Az idei évben 11 borkirálynő koszorúja várta a borrendek delegált vendégeit, akik szinte borkirálynők nélkül el sem tudják képzelni a rendezvényünket. Reggeli és regisztráció után remek szakmai előadások következtek. Az előadások után minden jelenlévő borrend, borbarát, egy kis nemzetiszínű zászlóval megjelölve, ahonnan érkezett, felkerült a Nagy Magyarország térképre. ezt követően díszruhába öltöztek a Lovagok, és a borkirálynők vezetésével elindult a menet, együtt énekelve a néptáncos lányok kórusával. Néhány méterenként utunkba esett természetesen egy két pince, borkóstoló. Hallgattunk gyönyörű kórusművet az igencsak jól eső hűvös templomban, majd megitattuk védőszentünket, hogy ne feledjen a jó termésért közbenjárni . Fogadtak minket Csókakő önkéntes tűzoltói is. Ezúttal, bár jól esett volna egy kis hideg zuhany, borral, szódával kínálták a vendégeket. Majd újabb séta, újabb hűs pince finom borokkal. A Nagy Magyarország téren Bognár Mónika 2004-ben megválasztott borkirálynőnk meglepetéssel készült: két remek csókakői zenésszel, akik nem mellesleg borrendünk tagjai is, gyönyörű dalokat adott elő. A végállomás a Vár alatti előadótér volt, ahol szépen megterített asztaloknál, gyönyörű természeti környezetben folytatódott a napunk egy ebéddel, borozgatással, történelmi előadással és az ügyes Barkócaberkenyés fiatalok néptánc bemutatójával. A bátor, kevésbé fárad borlovagok, természetesen jó adag frissítő kíséretében bevették a csókakői várat. Volt nótázás, beszélgetés, kóstoltuk, véleményeztettük egymás borát… telt az idő… gyorsan… érkezett a vacsora, jó magyaros töltött káposzta, hiszen az Ezerjóhoz az dukál itt felénk. Éjszakába nyúlóan, jó kedvvel folyt a beszélgetés a határon túlról érkezett vendégekkel. Olyan ritkán tudunk velük találkozni, olyan kevés időre, és annyi a megbeszélnivaló…

Reméljük jövőre még többen tudnak majd velünk tartani, és átérezni Csókakő és a Csókakői Borünnep hangulatát, mely mindig maradásra bírja, és később visszacsalogatja a hozzánk érkezőket.

Mindenkit vár a csókakői Vár és a Szent Donát Borrend!

Borbaráti és Borkirálynői üdvözlettel ölellek Titeket, minden borkirálynő nevében!

Szatzger Cecília a Szent Donát Borrend regnáló borkirálynője

img-2537.jpg img-2539.jpeg

(c) 1995-2018 - All rights reserved.